Workshops – ‘Lastige kinderen bestaan niet’

 

Denk je ook wel eens: Ik zou mijn kind wel eens achter het behang willen plakken?
Wat is er toch met mijn kind aan de hand? Of doe ik het helemaal fout?
“Lastige kinderen bestaan niet”, Onder dit thema is een serie opvoedingsworkshops ontwikkeld.

De serie bestaat uit zes workshops, in principe een per maand. Ze sluiten op elkaar aan, maar zijn in principe ook los te volgen.

Doel: Opvoeders hebben meer zicht op hun cruciale rol. Opvoeders weten hoe ze die kunnen beïnvloeden.
We werken vanuit persoonlijke doelen.
Aanleiding: Kinderen zijn een geschenk van God. Je krijgt er geen handleiding bij. En een opvoedingsdiploma heb je ook niet gehaald. Toch wil jij je kind een goede christelijke opvoeding geven. Hoe doe je dat? Welke invloed heb je? Veel ouders ziiten met dezelfde vragen. Vaak weet je dat niet van elkaar. Daarom wisselen we ervaringen uit. Je kind kan je voor lastige dilemma’s plaatsen. Hoe ga je er goed mee om?

Doelgroep: Ouders, leerkrachten, kinderwerkers van kinderen tussen de 0 en de 12 jaar.
Inhoud: Theorie over opvoeden, praktische uitwisseling, leesopdrachten, oefeningen.

De indeling per workshop:

1. Wie ben jij als opvoeder?
De opvoeder is belangrijk voor een kind. Je bent bijv. de invuller van zijn Godsbeeld. Nog meer door wie je bent, dan door wat je zegt. Hoe werkt dat werkt? We gaan naar onszelf kijken: Hoe kom ik over? Hoe wil ik overkomen? Hoe ben ik een voorbeeld? Wat voor type mens ben ik? Kan ik mijn eigen gedrag beïnvloeden?
Via diverse werkvormen gaan we daarmee mee aan de slag.

2. Wie is mijn kind?
Aandacht voor de verschillende ontwikkelingsfasen van een kind. We kijken naar karakters. Wat betekent het voor jou, met jouw eigenheid. Naast een stukje onmisbare kennisoverdracht, veel praktische voorbeelden. Wat kun je er mee thuis? En in de kerk(diensten)?

3. Relatie tussen opvoeder en kind.
Hoe zitten relaties in elkaar? Hoe werkt interactie tussen jou en het kind?
Nu gaan we echt de praktijk in. Een workshop met veel oefeningen.

4. Communicatie.
In gesprek met je kind. We richten we ons vooral op de verbale en non verbale communicatie. Hoe krijg je een gesprek over wezenlijke dingen met je kind? Een geloofsgesprek, hoe doe je dat? Welke vorm heeft het gesprek: informatief, corrigerend, confronterend en filosoferend, meningvormend?
Hoe luister je naar signalen van je kind.

5. Een specifiek thema: Seksuele opvoeding
Wat is seksuele opvoeding? Op welke leeftijd bespreek je wat? Jongens en meisjes apart of samen? Verschillen tussen jongens en meisjes? Wat laat ik van mezelf zien? School en thuis? Middelen en materialen? Veel ruimte voor uitwisseling van ervaringen.

6. Een specifiek thema: Kind en media
Je kind groeit op in een wereld met schijnbaar ongelimiteerd mogelijkheden. Moeten ze ook overal aan meedoen? Wat zullen kinderen vooral moeten weten? Is het erg als je als opvoeder niet meer precies weet hoe alles werkt en je kind wel? Hoe voeden we de kinderen er mee op. Wat is nodig om te weten van de media om je kind er goed mee te kunnen begeleiden.

Verder:

· In de laatste workshop zullen we de behoefte peilen voor een eventueel ‘terugkom’ moment.
· Naast deze workshops wordt een serie ontwikkeld voor opvoeden en omgaan met pubers.

Klik hier om terug te keren naar de pagina ‘Workshops’